24.4. - rozvíjející větné členy
Rozvíjející větné členy - opakování ze 6. a 7. ročníku
Větné členy |
Závisí na |
Ptáme se |
Bližší určení |
Čím je vyjádřen |
Poznámka |
Podmět |
Zákl. skl. dvojice |
Kdo? Co? a přísudkem |
1. vyjádřený 2. nevyjádřený 3. všeobecný |
1 (kterýkoliv slovní druh) |
|
Přísudek |
Co dělá podmět, co se o něm praví? Že… |
1. slovesný (jednoduchý a složený) 2. jmenný se sponou (být, bývat, stát se, stávat se) 3. jmenný beze spony (rčení) 4. vyjádřený citoslovcem |
5(1,2,3,4,) |
ad1. slovesný - jednoduchý - složený (způsobové sloveso + inf.; fázové sloveso + inf.) |
|
Přívlastek RVČ |
1 (3) |
Jaký, který, čí? + otázky na přívlastek nesh. |
1. shodný (v pádě, rodě a čísle) 2. neshodný |
2,1,3 (4,6,inf.) |
Rozvíjí podstatné jméno!!! |
Předmět RVČ |
5 (2) |
Pádovými otázkami (mimo 1. a 5. p.) |
Ve kterém pádě
|
1 (3, 4, inf.) |
Předmět nebo přísl. určení??? – dáváme přednost otázkám na př.urč. |
Příslovečné určení RVČ |
5 (2,6) |
Kde? Kdy? Jak? Proč?... |
Místa, času, způsobu, míry, příčiny, účelu, přípustky, podmínky |
6,1 (3,4,inf.) |
spojky ! |
Doplněk RVČ |
1+5 (3+5) |
Kdo? Co? Jaký? Jak? Jako kdo? Jako co? Kým? Čím? |
1. shodný 2. neshodný |
1, 2 (3, 4, 5) |
rád sám přechodníky |
1. Pozn. k přísudku: způsobová slovesa: moci, smět, muset, mít, chtít; fázová slovesa: začít, začínat, zůstat, zůstávat, přestat, přestávat
2. Stejný charakter mají vedlejší věty, které nahradí příslušné
větné členy!
Podrobnější vysvětlení najdete na :
https://www.youtube.com/watch?v=LYisSWT-mFs